Descripció de les sessions
Sessions Plenàries (SPle)
Sessions on participen tots els assistents al congrés i s’analitzen alguns dels eixos temàtics clau de l’edició.
Sessió plenària 1 - Conferència Inaugural
«Una nova era de l’educació superior? Amenaces i oportunitats que plantege els models innovadors»
Julia Freeland. Moderada per Sílvia Sivera
Després d’un any sense precedents, les institucions d’educació superior s’enfronten tant a amenaces com oportunitats. S’intueixen nous models educatius, impulsats per la tecnologia, itineraris basats en competències i una major alineació amb la demanda dels ocupadors. Aquests nous models d’educació-aprenentatge es perfilen més centrat en l’estudiant, el seu perfil i les seves motivacions que hem de conèixer empíricament per a transformar, en conseqüència, l’aula i la institució. Paral·lelament, el debat sobre el reenfocament de l’educació superior com a sector en el seu accés, assequibilitat i retorn en el mercat laboral als estudiants està més viu que mai.
No obstant això, queden dubtes sobre com evolucionaran aquests nous models. Poden els models d’aprenentatge en línia i híbrids ampliar l’accés i l’assequibilitat sense sacrificar el rigor acadèmic i la connexió profunda que molts campus valoren? Poden els models de negoci canviar no sols per a produir més trajectòries postsecundàries, sinó també per a connectar als graduats a les professions emergents per augmentar, al seu torn, el retorn de la inversió dels graduats? En la seva presentació, Julia Freeland Fisher delinearà els contorns d’aquestes tendències emergents i explorarà com les universitats poden abraçar aquest moment de canvi.
Sessió plenària 2 - Diàleg
«Té sentit parlar d’una nova pedagogia?»
Jeff Merriman i Anna Pons. Moderat per Maria Rosa Buxarrais i Manel Jiménez
Aquesta sessió proposa, en termes generals, construir un diàleg aprofundint en la innovació pedagògica i en els canvis dels models d’ensenyament-aprenentatge a l’educació superior d’arreu del món, sovint molt vinculats a la tecnologia i presents en l’opinió pública actual, des del dilema de desgranar si aquestes propostes són realment noves o emanen de corrents pedagògiques més clàssiques encara no consolidades al dia a dia de les aules.
Sessió plenària 3 - Taula d’anàlisi
«La transformació dels models de governança de la universitat: Com impacta en la dimensió docent?»
Nekane Balluerka Lasa, Xavier Prats Monné i Francesc Solé Parellada. Moderada per Joan Manuel del Pozo i Álvarez i Josep M. Vilalta.
Aquesta taula rodona proposta reflexionar i debatre conjuntament al voltant de les transformacions dels models de governança de la universitat, a través de l’anàlisi de les demandes actuals de la seva comunitat a nivell institucional, i la seva repercussió en la dimensió docent. Durant aquesta sessió coneixerem experiències de governança d’altres sistemes universitaris, finalitzant amb un darrer bloc dirigit a formular propostes estratègiques de futur en el pla institucional.
Sessions Monogràfiques (SM)
L’element central d’aquesta modalitat de presentació de comunicacions és el debat i la discussió entre autors i assistents a la sessió. A través de la conducció d’un relator i un moderador es tractaran aspectes generals al voltant de l’educació superior a partir de les contribucions específiques presentades.
SM 1: Estratègies per a una avaluació formativa
L’avaluació juga un paper clau en les transformacions dels processos actuals d’ensenyament-aprenentatge, situant-se des de l’inici del disseny curricular alineada amb els propis resultats de l’aprenentatge. Es fa necessari doncs avançar cap a una visió més integral i completa del fet avaluatiu des dels seus objectius, així com explorar noves estratègies que donin resposta als diferents escenaris on s’aplica i ens acosti a l’autogestió per part els propis estudiants.
En aquesta sessió analitzarem experiències d’avaluació entre iguals, estratègies per a l’autoregulació de l’aprenentatge i la implicació de l’alumnat en el seu procés, i diferents seqüències d’avaluació i estratègies específiques en temps de COVID-19.
Sessió dinamitzada pel Sr. Gerard Arbat i la Sra. Helena Benito de la Universitat de Girona.
SM 2: Evolució de les tècniques de ludificació en la docència universitària
En el context actual, l’aplicació de les tècniques de ludificació al procés d’ensenyament es basa en el fet d’aprofitar la predisposició natural de l’alumnat cap al joc, amb el fi d’incrementar la motivació per les activitats didàctiques que es plantegen ens els diferents ensenyaments de grau i màster, a la vegada que es fomenta la transmissió de valors i es millora l’adquisició de coneixements i el desenvolupament de les competències.
Aquesta metodologia d’aprenentatge va guanyant terreny en els diferents àmbits i àrees de coneixement de l’Educació Superior. Els treballs que es presenten en aquesta sessió exemplifiquen l’experiència d’utilitzar la ludificació en contextos innovadors i el seu plantejament docent, analitzant l’impacte sobre l’aprenentatge.
Sessió dinamitzada pel Sr. Joan-Tomàs Pujolà i el Sr. Jaume Batlle Rodríguez de la Universitat de Barcelona.
SM 3: Nous perfils, habilitats i formes d’aprenentatge de l’estudiantat per a la construcció del projecte formatiu
El món universitari actual està entomant el repte de donar resposta a una nova generació d’estudiants, molt marcada per l’era digital i pels profunds canvis locals i globals, que demanen la reconfiguració dels espais d’aprenentatge. Uns espais que siguin punt de trobada per a la comunitat educativa, interconnectats directament amb l’entorn i que dotin de transcendència i significació a les activitats, acostant-nos a una veritable personalització de la formació i de la vivència institucional.
Durant aquesta sessió es reflexionarà sobre el nou perfil d’estudiants i els models d’aprenentatge a través d’estudis, experiències i propostes que permeten aprofundir en estratègies docents que potencien el co-disseny, la participació de l’alumnat i l’adquisició de nous rols proactius dins l’aula i la institució, així com la filiació dels alumnes amb entorns, plantejaments i eines digitals.
Sessió dinamitzada per la Sra. Íngrid Martorell i el Sr. Fidel Molina de la Universitat de Lleida.
SM 4: La tasca dels equips docents en un context de nous reptes
Les necessitats formatives actuals dels estudiants universitaris requereixen ampliar i complementar la docència aplicant metodologies que afavoreixin el disseny d’activitats formatives centrades en l’aprenentatge basat en l’experiència, amb sentit i contextualitzat o vinculat amb el seu entorn. Aquesta realitat requereix per part dels equips docents planificació, infraestructures, recolzament institucional i formació per poder oferir una coherència formativa als estudiants, optimitzar i millorar processos d’ensenyament i compartir accions d’innovació.
En aquesta sessió es presenten experiències d’innovacions docents i aplicacions de metodologies actives dutes a terme en el marc d’un estudi, un departament o un centre. També, propostes d’accions d’abast institucional.
Sessió dinamitzada per la Sra. Beatriz Amante i el Sr. Ignacio de Corral de la Universitat Politècnica de Catalunya.
SM 5: L’RSU per a una formació integradora
El compromís social forma part de la raó de ser de les universitats, les seves activitats bàsiques de formació, creació i transferència de coneixement tenen una clara funció de servei a la societat contribuint de manera decisiva a la promoció d’un model d’innovació i desenvolupament sostenible, solidari i responsable. Així doncs, s’erigeixen com un agent social clau a l’hora de formar una ciutadania responsable i inclusiva i combatre les desigualtats de tota mena.
En aquesta sessió es reflexionarà al voltant de l’ampli espectre de l’RSU, des de la inclusió en l’àmbit universitari i la seva especificitat en temps de pandèmia, fins a la col·laboració amb l’entorn i la consolidació de l’aprenentatge-servei en diferents contextos i estudis.
Sessió dinamitzada per la Sra. Susana Borràs i el Sr. Antoni Pérez-Portabella de la Universitat Rovira i Virgili.
SM 6: Competències i desenvolupament professional integral
Diversos estudis i enquestes subratllen la importància de la formació en competències i habilitats transversals com a punt de trobada de la vessant social i la vessant professional. Unes capacitats que les universitats han d’incloure ineludiblement en els currículums a fi de complementar una formació integral.
La creació de vincles de cooperació sòlids i estables amb el teixit empresarial i el tercer sector és clau per aconseguir una complementarietat dels aprenentatges en un entorn acadèmic i en un de professional, que pot afavorir l’adequació entre les competències que els joves adquireixen a la universitat i les requerides per la societat i el mercat de treball. Aquesta sessió recull un conjunt de contribucions que plantegen diverses metodologies, experiències i models formatius innovadors (formació dual, TFG, pràcticum..).
Sessió dinamitzada per la Sra. Pilar Figuera i la Sra. Mercedes Torrado de la Universitat de Barcelona.
SM 7: Compromís de l’educació superior amb l’Agenda 2030
L’adopció de l’Agenda 2030 i els Objectius de desenvolupament sostenible dins les estratègies de tots els agents socials i els estats, en major o menor mesura, ja és un fet. Les institucions d’educació superior, assumint el seu paper clau en la consecució dels 17 ODS, han desplegat i fet créixer aquest compromís amb accions des dels seus diferents àmbits de treball.
Aquesta sessió proposa copsar i aprofundir conjuntament en l’evolució de les línies de treball relatives als ODS consolidades a diferents nivells: campus, òrgans de govern, currículums i estratègies docents, entre d’altres.
Sessió dinamitzada pel Sr. Jordi Segalàs i el Sr. Fermín Sánchez de la Universitat Politècnica de Catalunya.
SM 8: L’ús pedagògic de les tecnologies i els entorns digitals
Les tecnologies digitals ofereixen un ventall de nous espais i eines per l’aprenentatge, que són útils tant pels docents com pels centres educatius. Ara bé, per ser una veritable millora en les pràctiques docents, cal interconnectar-les amb el plantejament dels objectius, metodologies, avaluació, etc.
La inclusió de les TIC ha de comportar la introducció al seu torn d’enfocaments pedagògics adaptats a les necessitats d’aprenentatge que apareguin a l’aula. És a dir, que les TIC estiguin al servei del procés d’ensenyament-aprenentatge, aportant eines amb les quals el docent pugui avançar cap a una major personalització de l’aprenentatge.
La figura del docent és primordial en aquest repte, ja que la seva motivació, expectativa, coneixement i actitud determinaran la forma en la qual es dugui a terme aquesta inclusió a les aules. Aquesta sessió està dedicada a presentar experiències de treball competencial transversal i d’avaluació a través de recursos tecnològics i simulacions digitals.
Sessió dinamitzada per la Sra. Montse Guitert i el Sr. Marc Romero de la Universitat Oberta de Catalunya.
SM 9: Ensenyament-aprenentatge amb perspectiva de gènere
Les universitats, com a responsables de la formació dels futurs professionals i ciutadans han de reconèixer i treballar la perspectiva de gènere en totes les dimensions de la seva activitat. Des de la generació del propi coneixement fins a l’atenció a les dinàmiques de gènere que tenen lloc en l’entorn d’aprenentatge, adoptant mesures que assegurin l’atenció a la diversitat d’estudiants i una veritable igualtat.
Aquesta sessió presenta contribucions que proposen experiències docents, pràctiques i recerques que permeten abordar la perspectiva de gènere i contribueixen a incorporar-la en l’educació superior, des de totes les seves missions i vessants.
Sessió dinamitzada per la Sra. Pilar Medina i la Sra. Ester Oliveras de la Universitat Pompeu Fabra.
SM 10: Planificacions i propostes pedagògiques en una docència híbrida
Les universitats es troben en un procés de transformació com a resposta a nous reptes propiciats pels canvis socials, econòmics i tecnològics, accentuats en els darrers mesos per l’impacte de la pandèmia generada per la COVID-19 que ha demandat una reorganització individual i col·lectiva inèdita de tota la comunitat universitària.
Aquesta sessió està enfocada a revisar i compartir conclusions d’algunes d’aquestes experiències de docència híbrida en diverses universitats i contextos educatius per debatre i definir conjuntament els factors clau d’un model híbrid d’ensenyament-aprenentatge, posant èmfasi en els punts forts i punts febles tant de la presencialitat com la no presencialitat.
Sessió dinamitzada per la Sra. Montserrat Giralt de la Universitat Rovira i Virgila i el Sr. Albert Sangrà de la Universitat Oberta de Catalunya
Sessions Orals (SO)
Aquesta tipologia de sessions proposa presentar les comunicacions per ordre, de manera breu i informal exposant els objectius, desenvolupament i conclusions de cadascuna d’elles amb un torn obert de preguntes comú al final de la sessió. La presentació de cada comunicació tindrà una durada total de 7 minuts.
Les presentacions han de realitzar-se a partir de la següent plantilla (PowerPoint).
Sessions Pòster (SP)
Aquesta modalitat permet als autors presentar les seves comunicacions en un format visual i gràfic (pòster) i generar un espai d’aprofundiment en les experiències i d’intercanvi d’idees amb altres congressistes. Els pòsters estaran exposats al llarg de l’esdeveniment a la sala virtual de pòsters.
Sessions Taller (ST)
Els tallers són activitats per desenvolupar habilitats pràctiques i coneixements teòrics a través d’una experiència vivencial compartida.
Els tallers tenen un aforament limitat i requereixen preinscripció a través de la Plataforma Conftool. L’assignació de places es farà segons l’ordre d’arribada de les sol·lictuds.
Consultar les instruccions sobre com formalitzar la inscripció a les sessions taller.
Sessió Taller 1&10 – Rol digital educatiu? RPG Playground!
Descripció i dinàmica de la sessió
La sessió es basa en conèixer l’eina RPG Playground per crear jocs de rol interactiu. Durant el taller podrem experimentar aquest joc de rol digital, mirarem la manera d’aprofitar-ho per a les nostres aules i farem les primeres creacions.
Coordinador
- Pere Cornellà (Universitat de Girona) pere.cornellacanals@udg.edu. Professor associat als estudis del grau de Mestre/a, menció en TIC. Especialista en ludificació.
Mestre i pedagog. Doctor en Educació, ha treballat en centres d’educació primària i de secundària. Actualment treballa a l’ICE de la UdG en temes relacionats amb la innovació docent i amb els recursos digitals. Professor associat al grau de Mestre/a especialitzat en tecnologia educativa i en ludificació en entorns docents com a metodologia que pot revolucionar l’aprenentatge.
Número de participants
30
Idioma
Català i Castellà (a determinar amb els participants)
Sessions
Dimecres 30 de juny de 12:30 a 14:00 h i Dijous 1 de juliol de 15:45 a 17:15 h
Sessió Taller 2&11 – Jocs de màgia per explicar ciència
Descripció i dinàmica de la sessió
Vols participar en experiments que relacionen màgia i ciència? T’has preguntat mai si hi ha vinculació entre els jocs de cartes i les memòries dels ordinadors? Sabies que amb la cartomàgia podem entendre els fonaments d’un ordinador quàntic? I que amb les cartes ens podem introduir a la intel·ligència artificial? En aquest taller-espectacle podràs gaudir-ne i passar una estona entretinguda, i alhora resoldre enigmes, emportar-te algun regal i… per què no, conèixer algun secret. Després d’aquest taller, tindràs una petita col·lecció de jocs per aprendre conceptes científics d’una manera divertida i curiosa.
Coordinadors
- Miquel Duran (Universitat de Girona) miquel.duran@udg.edu. Professor en química física de l’Institut de Química Computacional i Catàlisi – UdG.
- Fernando Blasco (Universidad Politécnica de Madrid) fernando.blasco@upm.es
Investigador en Química Quàntica, es dedica també a la comunicació digital de la cultura científica, sobretot fent servir la màgia en el marc del projecte de Màgia i Ciència (magsci.eu). Ha desenvolupat, en col·laboració amb en Fernando Blasco (UPMadrid) tallers, espectacles i altres activitats d’educació no formal, i ha presentat comunicacions en diversos congressos de caire internacional. Veure també: magsci.eu, 52gamespt.wordpress.com, edunomia.net, miquelduran.net.
Número de participants
30
Idioma
Català, Castellà i Anglès (a determinar amb els participants)
Sessions
Dimecres 30 de juny de 12:30 a 14:00 h i Dijous 1 de juliol de 15:45 a 17:15 h
Sessió Taller 3 – Estratègies per a la docència en línia
Descripció i dinàmica de la sessió
Actualment, en l’escenari de pandèmia en què estem vivint, els entorns digitals no sols són rellevants per a la innovació pedagògica, sinó que també són vitals per sostenir l’educació (Sangrà, 2020). En aquest escenari, ens cal repensar el disseny de la formació i les estratègies d’implementació per dur-la a terme. En aquesta sessió abordarem com repensar l’aprenentatge per a un context diferent a partir de metodologies actives i col·laboratives, així com redissenyar activitats, com a centre del procés, per a l’adquisició de competències tot motivant els participants.
Coordinadora
- Montse Guitert (Universitat Oberta de Catalunya) mguitert@uoc.edu. Coordinadora del grup de recerca edul@b
Professora titular de Psicologia i Educació a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) de l’àmbit de Capacitació Digital des dels seus inicis (1995). La seva investigació se centra en l’ús de les TIC en l’educació i, particularment, en la col·laboració i en la formació docent en línia i en les competències digitals. Ha rebut la Distinció Jaume Vicens Vives 2016 de la Generalitat de Catalunya pel lideratge exercit en la formació en línia sobre competències digitals en l’entorn universitari i el seu impacte en la ciutadania
- Teresa Romeu (Universitat Oberta de Catalunya) tromeu@uoc.edu. Coordinadora de la formació inicial del nou professorat.
- Marc Romero (Universitat Oberta de Catalunya) mromerocar@uoc.edu. Director de l’àmbit de CTIC.
Número de participants
30
Idioma
Català i Castellà (a determinar amb els participants)
Sessió:
Dimecres 30 de juny de 12:30 a 14:00 h
Sessió Taller 4&12 – Com plantejar una recerca en docència de qualitat
Descripció i dinàmica de la sessió
Aquesta sessió-taller s’adreça al professorat i/o als investigadors interessats en fer una recerca en docència de qualitat i que vulguin dissenyar-la en l’àmbit educatiu, tenint en compte les aproximacions metodològiques més adequades en funció dels objectius de la recerca. Durant la sessió, es dissenyaran propostes de projectes de recerca en docència en grup i s’analitzaran conjuntament.
Coordinadors
- Joan Mateo Andrés (Universitat de Barcelona) idp.recerca@ub.edu. Catedràtic de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació.
Catedràtic de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació de la Universitat de Barcelona. Ha estat director de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), director del Gabinet d’Avaluació i Innovació Universitària, degà de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona i cap de la Secció de Recerca de l’ICE-UB. Com a cap de la Secció de Recerca de l’ICE-UB, va ser responsable de la Convocatòria d’Ajuts a la Recerca en Docència Universitària REDICE i del Servei d’Assessorament a la Recerca (SAR) que es coordinen des d’aquesta Secció. Actualment és president del Consell Superior d’Avaluació de Catalunya.
- Lissette Fernández Núñez (Universitat de Barcelona) idp.recerca@ub.edu. Tècnica de recerca de l’Institut de Desenvolupament Professional IDP-ICE.
Doctora en Psicologia per la Universitat de Barcelona. Assessora i formadora en metodologies d’investigació qualitatives i en l’elaboració de projectes de recerca. Ha publicat diverses fitxes sobre metodologia de la investigació. Especialista en el disseny i en la coordinació d’activitats formatives en línia. Actualment gestiona la Convocatòria d’Ajuts a la Recerca en Docència Universitària REDICE i el Servei d’Assessorament a la Recerca (SAR) de la Secció de Recerca de l’Institut de Desenvolupament Professional (IDP-ICE) de la Universitat de Barcelona.
Número de participants
30
Idioma
Castellà
Sessions:
Dimecres 30 de juny de 12:30 a 14:00 h i Dijous 1 de juliol de 15:45 a 17:15 h
Sessió Taller 5 – Els ODS a l’aula amb metodologia ABP
Descripció i dinàmica de la sessió
Aquest taller proposa explorar i analitzar en petits grups diferents exemples i propostes que lliguen l’aprenentatge basat en problemes, els objectius de desenvolupament sostenible i les competències clau per a la sostenibilitat com a oportunitats per treballar l’educació per al desenvolupament sostenible, amb un èmfasi especial en els estudis de ciències de la salut.
Coordinadora
- Mar Carrió Llach (Universitat Pompeu Fabra) mar.carrio@upf.edu. Professora i investigadora del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut.
Mar Carrió Llach és doctora en Biologia, professora i investigadora del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra (DCEXS-UPF) i cap del Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS). Una de les seves principals línies de recerca és l’efectivitat dels mètodes d’aprenentatge basats en problemes i en projectes en les ciències de la salut. En els darrers dos anys, ha liderat dos projectes d’innovació docent sobre l’ús d’aquestes metodologies per treballar les competències clau per a la sostenibilitat i per als ODS.
Número de participants
30
Idioma
Català i Castellà (a determinar amb els participants)
Sessió
Dimecres 30 de juny de 12:30 a 14:00 h
Sessió Taller 6&13 – Experimentació i disseny d’escape rooms educatius
Descripció i dinàmica de la sessió
La sessió ofereix un espai d’experimentació i de reflexió de les possibilitats educatives dels escape rooms. Mitjançant l’experiència en petits grups amb diferents escape rooms en línia creats en el marc del projecte europeu Schoolbreak (ERASMUS+), reflexionarem sobre els conceptes i sobre les dinàmiques clau per introduir un escape room en entorns educatius i sobre les eines i els mecanismes per fer-ne un bon disseny.
Coordinadora
- Sandra Martorell (Universitat Politècnica de València) sandramartorell@upv.es. Professora del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l’Art.
Equip de suport
- Silvia Sivera (UOC) ssivera@uoc.edu. Directora de l’eLearn Center.
- Antoni Roig (UOC) aroigt@uoc.edu. Investigador del grup Mediaccions.
- Jordi Sánchez-Navarro (UOC) jsancheznav@uoc.
edu. Director dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació. - Daniel Aranda (UOC) darandaj@uoc.edu. Sotsdirector de recerca dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació.
Número de participants
30
Idioma
Català i Castellà (a determinar amb els participants)
Sessions
Dimecres 30 de juny de 12:30 a 14:00 h i Dijous 1 de juliol de 15:45 a 17:15 h
Sessió Taller 7&14 – Com implicar, cuidar i apoderar a la comunitat estudiantil en el procés d’aprenentatge en temps de xarxes?
Descripció i dinàmica de la sessió
El taller proposa explorar col·lectivament maneres d’utilitzar les xarxes en la docència universitària. Reflexionarem sobre formes d’articular l’aprenentatge entre iguals. Explicarem l’ús d’estudis virtuals i portafolios com a alternatives a les xarxes socials propietàries. Debatrem sobre la tipologia de comunicacions i informació que els alumnes comparteixen, com i per a què, atesa la governança de dades, l’ús ètic de la xarxa i l’apoderament digital de la comunitat. Proposarem diferents dinàmiques i models de treball per a l’aprenentatge en xarxa. Tancarem el taller presentant el model tecno-pedagògic Folio per a la creació de xarxes d’aprenentatge entre iguals.
Coordinador
- Quelic Berga Carreras (Universitat Oberta de Catalunya) Qberga@uoc.edu. Professor Responsable d’Assignatures als Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, Cap de projectes d’innovació a l’eLearn Center.
Quelic Berga Carreras (1980) és graduat en Realització Audiovisual i Multimèdia (ERAM – UdG), Màster en Interfícies Gràfiques a la Universitat de Lincoln (UK) i doctorant en el programa Network and Information Technologies de la UOC. Al llarg de la seva trajectòria sempre ha alternat les accions com a artista post-mèdia, la pràctica com a dissenyador multimèdia i la vocació com a pedagog (ERAM, NYP-Singapur, UOC, BAU, Elisava). En el seu treball sempre hi ha una preocupació per entendre les implicacions polítiques i poètiques dels mitjans tecnològics que articulen la cultura. És expert en disseny d’interacció, especialitzat en l’àmbit de l’aprenentatge en línia.
Número de participants
30
Idioma
Castellà
Sesions
Dimecres 30 de juny de 12:30 a 14:00 h i Dijous 1 de juliol de 15:45 a 17:15 h
Sessió Taller 8 – Practicant la implementació de l’educació per a la sostenibilitat i els ODS en la docència universitària
Descripció i dinàmica de la sessió
Les més diverses tipologies d’institucions (Governs, universitats, ONGs, empreses…) fan declaracions d’emergència climàtica, sovint acompanyades de paquets de mesures com és el cas del Pacte Verd Europeu, un full de ruta per dotar la UE d’una economia sostenible per tal d’aconseguir ser el primer continent climàticament neutre a través d’una integració justa i integradora. Com podem contribuir des de qualsevol especialitat a formar ciutadans i professionals capacitats per dur a terme aquest repte? En el nostre taller posarem en pràctica un instrument que ha demostrat ser efectiu per començar a sostenibilitzar la nostra docència recolzant-nos en la ruta dels ODS.
Coordinadora
- Leslie Mahe Collazo (Universitat de Girona) leslie.collazo@udg.edu. Investigadora Postdoctoral.
Doctora en Educació per la Universitat de Girona, màster en Gestió i Polítiques Ambientals per la Universitat San Pablo-CEU (Madrid) i Veolia Environnement (Paris), i en Educació en la Diversitat (UdG) és membre del Seminari Permanent d’Innovació Educativa (SPIE) “Harmonies of the environments for the SDGs (Sustainable Development Goals)“de la Universitat Jaume I. Llicenciada en Biologia per la Universitat de l’Havana (Cuba). D’entre els projectes de recerca en què participa destaquen: UE4SD, Academy Colòmbia, Perú i Xile, EDINSOST. Estades de recerca al Schumacher College (UK), a la Universidad Tecnológica Metropolitana, a la Universidad de Los Lagos (Xile) i a la Universidad Complutense de Madrid.
Número de participants
30
Idioma
Català, Castellà i Anglès (a determinar amb els participants)
Sessió:
Dijous 1 de juliol de 15:45 a 17:15 h
Sessió Taller 9 – Intel·ligència artificial. Què és, on és, per a què serveix?
Descripció i dinàmica de la sessió
La sessió il·lustrarà, mitjançant una activitat col·laborativa, de quina manera la intel·ligència artificial pot aportar eines per recollir informació directa de la ciutadania per influir en les polítiques socials, tot incorporant eines de participació ciutadana d’accés directe. S’utilitzarà el projecte INSESS-COVID19, dirigit per la ponent, com a cas d’èxit de referencia.
Coordinadora
- Karina Gibert (Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center – Universitat Politècnica de Catalunya) karina.gibert@upc.edu. Directora IDEAI-UPC
Llicenciada i doctora en Informàtica per la FIB (UPC). Directora i cofundadora del centre de recerca IDEAI-UPC. Vicedegana de presidència per igualtat i ètica del Col·legi Oficial d’Enginyeria Informàtica de Catalunya. Experta de l’estratègia catalana d’Intel·ligència Artificial (Gencat) i del Senat Espanyol. Assessora de l’Observatori Català d’Ètica de la Intel·ligència Artificial
Número de participants
30
Idioma
Català i Castellà (a determinar amb els participants)
Sessió:
Dijous 1 de juliol de 15:45 a 17:15 h
Jornades
Jornada: Els reptes de la formació inicial del professorat avui. Una mirada polièdrica
Dia i hora:
1 de juliol de 9:30 a 14h i de 15:30 a 17h. La Jornada tindrà format virtual (enllaç de connexió, pendent d’enviar).
Presentació:
Aquesta Jornada s’emmarca dins el Pla de millora del Màster de Formació del Professorat de Secundària, Batxillerat, Formació Professional i Escoles Oficials d’idiomes en el que col·laboren tots els màster de secundària de les diferents universitats catalanes. Neix amb la voluntat d’aportar visibilitat a aquelles accions que creen xarxa entre estudiants, professorat universitari i centres educatius a partir de les veus dels seus agents.
Organitzadors:
Màster de secundària de la UB, UAB, URV, UdL, UdG, Uvic, UPC, UOC, UPF, URL i Màster Interuniversitari (UB, UAB, UPC, UPF, UOC).
Programa:
Matí
- 9:30 Inauguració per part de representants de Secretaria d’Universitats i Departament d’Educació.
- 10:00-11:00 Ponència “El perfil docent del professor de secundària i formació professional” a càrrec de José Ignacio Rivas de la Universidad de Málaga.
- 11:30- 14:00 Comunicacions simultànies en dues sales.
Sota el lema “Els projectes d’innovació i recerca com a motor de canvi” estudiants del màster de les diferents universitats exposaran els seus treballs de fi de màster que han tingut alguna repercussió en un centre educatiu.
Tarda
- 15:30-17:00. Ponència “Selection of Science Teacher Students and Continuous Improvement of Initial Teacher Education“ a càrrec de Jari Lavonen, professor de la Universitat de Helsinki.
Formulari d’inscripció: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeNNYdP0KwORNzq-vnGPqCOXzash_3f3jJGlyAUamOY7dA6uA/viewform?usp=sf_link